Din experienta profesorilor Scolii de Sah JC3C... (I)

Click pentru a deschide imaginea!
      Ca profesori de sah, traim o multime de momente frumoase. Copiii cu care lucram ne surprind adesea cu viziunea lor asupra jocului, dar nu numai. Pentru noi este foarte clar ca trebuie sa fim foooarte bine pregatiti, mai ales cand micii cercetatori in domeniu lanseaza ipoteze care rastoarna teoria valorii pieselor...

      Profesoara: Dragilor, astazi vom vorbi despre piesele de pe tabla de sah. Regele este cea mai valoroasa piesa…

      Baietel: Doamna, eu stiu ca Regina este cea mai pretioasa, pentru ca fetele sunt mai pretioase decat baietii.

... sau ne impartasesc punctele lor de vedere in cel mai expresiv mod cu putinta:







      Profesoara: Pionul valoreaza uneori tot jocul.

      Copil: Da, valoreaza tot jocul atunci cand intra in castelul negrului si face ce vrea el...

      Profesoara: Dama si Tura se mai numesc figuri....

      Copil: Rele!


      Copiii descopera noi elemente ale tablei de sah: Poate n-ati aflat ca pe tabla se ascunde SPIONUL, poate chiar sub aparenta unui PIETON. Ati ghicit, sunt doar alte moduri ale copiilor de a vorbi despre dragul nostru PION.

      Uneori, tinem orele de sah in afterschooluri sau gradinite in paralel cu programul de somn. Nu, nu predam sah in vis, dar am descoperit ca micii sahisti sunt foarte atenti si respectuosi fata de colegii lor: Shhh, suntem in Lumea Linistii! Copiii dorm!, avertiza unul dintre ei.

      Cand copiii incep sa studieze sah alaturi de noi, cativa termeni folositi de ei se transforma. De exemplu, patratelele tablei devin campuri, Reginei ii spunem Dama.

      Profesoara: Cum muta Dama?

      Copil: Muta cate patratele vrea!

      Profesoara: Da... Daca tabla de sah ar fi o ciocolata, Dama ar putea sa manance cate patratele vrea, iar Regele... ar fi la dieta.

(Rasete)

      Daca tot am inceput discutia despre gastronomie, continuam cu urmatorul moment de lectie:

      Copil: Si acum Dama poate sa manance Calul.

      Profesor: Vrei sa spui... sa o captureze?

      Copil: Da...

      Profesor: Asa. Nu de alta, dar eu n-am vazut niciodata o piesa de sah ingrasandu-se.


      Putem sa adaugam cateva condimente. Vreau sa spun, complimente inedite:

      Copil catre Profesoara: Esti delicioasa. Mirosi a broccoli.

      Uneori jucam sah impreuna, folosind tabla demonstrativa si dezvoltandu-ne spiritul de echipa. La una dintre scoli am format echipe de cate doi. Acestea erau formate din fata si baiat. Elevii au inteles ca trebuie sa lucreze impreuna pentru a gasi cea mai buna varianta pe tabla de sah. Isi tot sopteau mutari unii altora aratand cu degetul catre tabla (aratau ce figura trebuie sa mute si unde anume). Andrei era in echipa cu o prietena pe care o si admira, Eva, asa ca, atunci cand era randul ei sa faca o mutare, o impingea asa usor sa ajunga mai repede la tabla demonstrativa.

      Andrei (jucaus): Hai du-te repidi si papa-l.

      Eva (total confuza): Cum? Cu cine?

      Andrei: Cu pionul! Nu vezi?! (iese la tabla si face mutarea in locul ei)

      Te-am papat (foarte amuzat de situatie)!


      Pe masura ce inaintam in joc, echipa adversa reuseste sa-si transforme Pionul in Dama. Avem un final de Rege si Tura contra Rege si Dama. Aici Tudor simte ca ceva nu este in regula.

      Tudor(pe un ton artistic): Nu o sa intram in capcana!

      Andrei se indreapta care tabla cu pasi seducatori pentru a o impresiona pe Eva si ii spune:Vrei sa vezi ca ii papam? (Bam! captureaza cu Tura Dama adversa si in cateva mutari castiga partida).

      Daca nu ati aflat pana acum, la sah se fac mutari si cu viteza luminii, mai ales atunci cand atentia pleaca putin in vacanta. Discutie intre adversari: Cel care juca cu piesele albe facea mutarea pe tabla, apoi ii fugeau ochii catre partida de alaturi. Contrariat la vederea faptului ca negru muta prompt, spune: Ai mutat IAR?! (foarte confuz). Nici nu te vad! Esti foarte rapid!

      Din seria motivelor pentru a fi cuminti:

      Mihnea catre Luca: Hmmm... Vezi ca ne face poza. Trebuie sa stam cuminti ca iar aparem pe Facebook-ul Scolii de sah.

      Elevii Scolii de Sah JC3C au legat prietenii frumoase. Uneori, bucuria intalnirii lor devine coplesitoare. Doi elevi ai scolii aveau de rezolvat un mat in doua mutari. Din motive necunoscute, concentrarea le era perturbata de tendinta de a rade. Ei incercau sa se abtina deorece profesorul le-a atras atentia ca le va nota comportamentele necorespunzatoare orei de sah. In cele din urma, unul dintre ei, nemaiputand sa se abtina din ras, spune: Pot sa merg la baie?

      Profesorul: Te duci sa razi, nu-i asa?

      Nu de putine ori, copiii ne aduc aminte de valori pe care le credem uitate in societatea zilelor noastre. De la elevi care misuna pe langa noi spunand Vreau sa ajut, la copiii care observa ca am lasat un urma noastra un obiect si ni-l restituie, la cei care ne prind de mana atunci cand iesim din clasa sau ne imbratiseaza cand ne revad.

      La una dintre scoli am oferit drept recompensa pentru raspunsurile corecte echivalentul in abtibilduri cu piesele de sah, in functie de valoarea pieselor. Astfel, cei care aveau un raspuns corect primeau un Pion, cei cu trei raspunsuri primeau un Cal sau un Nebun, s.a.m.d. Unul dintre participantii mai mici ai cursului a inceput sa planga pentru ca avea doua raspunsuri corecte, ceea ce il plasa in situatia de a mai raspunde la urmatoarea ora pentru a primi una dintre cele doua figuri usoare. Doi colegi mai mari au observat situatia, asa ca m-au intrebat: Doamna, putem sa adunam raspunsurile noastre si ii oferim un abtibild cu o tura? Intamplarea a avut final fericit, atat pentru baietelul ce incepuse sa planga, cat si pentru mine ca profesor – surpriza atitudinii celor doi mi-a inseninat ziua.

      Incheiem prin a va impartasi o situatie graitoare pentru capacitatea sahistilor de a fi inventivi. De data aceasta, ne aflam la un concurs de sah (Cupa Caro 2014). Un participant s-a asezat la tabla o data cu inceperea rundei, dar intamplarea a facut ca adversarul sau sa nu ajunga la partida. Dupa jumatate de ora, participantul merge la arbitru.

      Micul participant (catre arbitru): Masa 5. Am castigat!

      Arbitrul (verificand lista): Cum asa? Observ ca adversarul tau nu s-a prezentat.

      Micul participant: Am jucat eu si pentru el! Si am jucat corect!

      Arbitrul: Si daca te batea?

      Micul participant: Pai... Era sa ma bata la un moment dat, dar am scapat!

      In loc de incheiere, va spunem ca traim intr-o lume in care si profesorii invata de la elevi.

      Credem ca putem descoperi ceva nou zi de zi, privind in jur cu ochi de copil.



Profesorii Scolii de Sah JC3C

Text editat de Ioana Olarasu

Sustinatori ai sahului

Hotel CARO
Militari Residence Ballroom
Marathon Distribution
Case Plutitoare
Militari Residence
CONARG AG
Olympia
AGRICULTURE
ARCSETT
Tuca Zbarcea
Cheo Klinik
CHEO KIDS
XTREM VIDEO