Din experienta profesorilor Scolii de Sah JC3C... (II)

Din experienta profesorilor Scolii de Sah JC3C... (II)
      Cei mici ne demonstreaza zi de zi ca detin o sursa inepuizabila de creativitate si spontaneitate. Inocenta viziunii lor ne inspira, ajutandu-ne sa deveni mai buni, pas cu pas. Va impartasim in continuare peripetiile pe care le-am trait alaturi de ei in ultima perioada.

      Poate cea mai de seama peripetie... in copilarie, e sa-ti cada un dinte chiar in timpul orei de sah! Cu foarte mare seninatate aud in clasa: Doamna, mi-a cazut un dinte! Pot sa merg la baie? Micul sahist a plecat voios, iar la intoarcere spunea, ca pentru el: Dar am doar servetele umede. Auzind, ma indrept catre el cu un servetel uscat. Bucuros, spune: Multumesc! Acum o sa imi pun dintele in el! Entuziasmul lui nu s-a incheiat aici: micul sahist a simtit nevoia sa calatoreasca pana la bancile altor colegi pentru a le arata... noua sa structura de pioni. Vreau sa spun, dintisori.

Un alt episod demn de povestit este Dilema existentiala.

Ora de sah s-a incheiat. Toti eleviii parasesc sala, iar profesoara isi strange lucrurile. Apare Daniel.

D : Vroiam sa va arat ca exista posibilitatea sa capturam tura, si atunci raman doar regii pe tabla. In situatia asta nu mai putem sa facem nimic.

P : Ar fi remiza, dar daca albul respecta regulile ce trebuie aplicate pentru a reusi sa dea mat adversarului, nu avem cum sa-i capturam tura.

D: Dar nu prea am retinut regulile deoarece nu pot sa ajung niciodata luni la sah si nu voi face niciodata matul pe tabla cum fac ceilalti colegi. Luni merg la germana in timpul in care se tine ora de sah, daca lipsesc de la germana si vin la sah, raman in urma la germana , iar daca lipsesc de la sah raman in urma la sah. Nu stiu cum sa fac…

La antrenamentele intensive jucam partide de sah folosind atentia distributiva:

Tudor, enervat, catre Andrei, care trebuia sa fi facut o mutare mai buna:
Mai Andrei! Puteai sa-mi iei tura!?
Aceasta greseala se repeta de vreo 2 ori, iar Tudor spune acelasi lucru, bucurandu-se ca inca mai are ambele ture pe tabla, pana cand:
Andrei, nemultumit: Pai daca iti luam tura, pierdeam si eu tura.
Tudor: Pai nuuuuu ca puteai sa faci asa... si tot pierdeam eu tura!
Mai trece putin din partida si Andrei ii face observatie lui Tudor:
Andrei, pe un ton serios: Puteai sa ma dai mat din doua mutari.
Tudor: Pai iti si dau! ( rasete )
Tudor castiga partida.
Amandoi au vazut mutarile bune ale adversarilor!

Tabla noastra demonstrativa are piese rosii pentru a reprezenta albele. Copiii s-au gandit sa caracterizeze putin regele rosu, in timpul lectiei despre atacul acestuia: Regele de pe tabla demonstrativa este rosu pentru ca este iubit, a chicotit o fetita.

La Hotel Caro antrenamentele erau in toi, cand unul dintre sahisti s-a gandit ca, daca i-a plecat adversarul, nu mai are rost sa joace:
Profesoara: Ai mutat? (gandindu-se ca poate realizeaza si David ca meciul continua cu alt adversar, profesoara!)
David: NU! Cu cine joc? Cu prietenul meu invizibil? Spuse putin mahnit.
Profesoara nu era la tabla lui David, ci ii ajuta pe cei mici.
Ea intreaba amuzata: Si cum il cheama pe prietenul tau invizibil?
David: Constantin! ( exclama foarte amuzat )
Reactia lui s-a lasat cu rasete indelungate in sala de sah, numai bune pentru descretirea ridurilor de... concentrare.

Intrebari

Copil: Domn profesor, la sah pot sa ma bat singur?
Raspuns: Greseala. Inseamna ca adversarul te bate.

Elev: Exista copil care a facut mutare imposibila luandu-si piesa lui?
Raspuns: Da, se intampla frecvent la varsta frageda a debutantilor in sah.
Elevul completeaza: Daca o piesa proprie te blocheaza rau de tot nu o poti lua? Pai trebuie sa scap cumva de ea!
Raspuns: In sah se iau numai piesele adverse, din pacate...

Daca tot veni vorba de capturare, mai spun ca unul dintre micii sahisti era foaarte implicat in partida de sah pe care era pe cale sa o piarda. Ii spune adversarului: Daca imi bati Dama, te bat! E clar ca jocul mintii trezeste emotii intense.

Capitolul Deschideri reprezinta o provocare pentru o mare parte din micii sahisti care abia le descopera. Unul dintre ei spune: Am o intrebare: Trebuie sa stiu deschiderea suta la suta toot? Raspunsul inevitbil a fost, va imaginati... Da.

Un mic sahist spune: Nebun este un cuvant foarte urat, care nu poate fi spus asa...
Un coleg intervine: Dar in sah, Nebunul e intelept... El e sfatuitorul regelui. Sunt prieteni.
O colega completeaza: Daa... Asa cum sunteti voi doi.

Raspunsuri...

Sah mat este cand inconjurezi regele!

Pionul se deplaseaza doar un camp pentru ca este lenes si cara pietre.

Se numesc figuri grele ca s-au ingrasat, pentru a le cara pe cele usoare.

Sahul seamana cu viata reala deoarece inainte erau razboaie si trebuia sa punem oarecum o bariera...

Uneori descoperim noi moduri de a castiga.
Cristi, unul dintre sahistii incepatori tocmai ii capturase calul adeversarului. Intrebat de profesor cum a reusit, spune: Am folosit metoda bebelusului! Fiind rugat sa detalieze, spune: E ca si cum ai da sah mat, dar nu regelui, ci unei piese. Profesorul e luminat de o idee: Ahaaa... vrei sa spui ca ai prins piesa ca intr-o plasa? Raspunsul este afirmativ.

Incheiem cu o viziune optimista asupra lumii. Va prezentem un dialog intre doi adversari, unul dintre ei avand dublul varstei celuilalt.
Cel mic, cu admiratie: Ce frumos esti!
Cel mare, izbucnind in ras: Stiam! Dar nu stiu de ce spui asta.
Cel mic: Pai... uite ce tura frumoasa ai... Ce frumos stai! Da, joci frumos!
Profesorii Scolii de Sah JC3C

Text editat de Ioana Olarasu

Sustinatori ai sahului

Hotel CARO
Militari Residence Ballroom
Marathon Distribution
Case Plutitoare
Militari Residence
CONARG AG
Olympia
AGRICULTURE
ARCSETT
Tuca Zbarcea
Cheo Klinik
CHEO KIDS
XTREM VIDEO